Wednesday, April 29, 2009

Hari ingat mengingati....


Assalamualaikum kawan2...
harini post aku lain skit....seingat aku selama aku blogging ni...br 2 kali aku post something like this... bukan ape..saje untuk mengingati sesame kiter...lagi2 untuk diri aku sendiri yang sentiasa lagha....[nama je budak sek agama!]
.
.
.
.
kebetulan pagi ni Hasrol bagi ceramah 20 min kat UTM atas ni...[aku yg malas nk bangun ni dgr dr jauh je] heheheh. Thanks to Hasrol...pg ni aku teringat balik ape yg aku belajar kat SAMTEN dl... subjek2 agama aku seperti..


1. Al- Sirah
2. At-Tafsir
3. Al-Quran & As-Sunnah
4. Syariah Islamiah

hasrol bercerita pasal surah At-taubah.... "kenape surah At-Taubah tiada bismillah??"

aku rase aku tau jawapannya...cume x pasti...[so aku rase arini aku akan selongkar almari buku aku..harta2 lama di SAMTEN dl..ilmu akhirat yg aku byk dah lupa...astaghfirullahalazim...]
penat je menuntut ilmu..lupa mcm tu je....sedih aku...jauh dah aku ni lagha dlm hidup.... [tetibe rase nk solat time ni gak!]

thanks to hasrol sbb ingat mengingati sesama insan.....[besar pahala ko hasrol]

tp as i remembered.."knape surah At-taubah xde bismillah??" ni sbb diturunkan pd waktu perang...ni antara sbb dia la...
lagi satu x silap aku... ustaz ade ckp.. mase surah At-Taubah ni turun malaikat Jibril mmg x sertakan dgn bismillah....sbb2 yg lain pon aku rase ade... nnt la aku cari... [kalo ade kwn2 yg tau...bgtau la ye..leave your comment]]

-i Luv Islam-

JAWAPAN..................

Jawapan yang aku dpt dari
http://www.mail-archive.com/hidayahnet@yahoogroups.com/msg03555.html

Pendapat Pertama
mengatakan bahwa telah menjadi kebiasaan orang orang Arab pada zaman dahulu apabila ada di antara mereka perjanjian tertulis maka mereka menuliskan bismillah, akan tetapi jika ingin membatalkan perjanjian tersebut, mereka menuliskannya tanpa membubuhi basmallah. Ketika turunnya
Surat
at-Taubah yang menandai tidak berlakunya perjanjian antara Rasulullah dan orang musrikin, Rasulullah s.a.w. mengutus Ali bin Abi Thalib membacakan surah tersebut dengan tanpa menyertakan basmallah di awalnya.

--ape yg aku paham dari pendapat pertama ni...mase surah ni turun, time tu xde perjanjian antara nabi kiter dan org arab musyrikin...so nabi pon suruh saidina ali bacakan surah tu di khalayak masyarakat arab tanpa bismillah... sbb bismillah ni mcm ayat bunga2 la sebelum sampaikan ape2....ni ape yg aku phm la...

Kedua, pendapat yang mengatakan bahwa terdapat kesamaan antara surah at-Taubah dengan surah sebelumnya al-Anfal, maka dikatakan bahwa
surat
at-Taubah merupakan kelanjutan dari surah sebelumnya, sehingga tidak ada basmalah di awal surah tersebut. Pendapat ini berdasarkan sebuah hadist yang diriwayatkan oleh Tirmidzi.

-- dari ayat atas ni plak..dia ckp surah at-taubah tu sambungan dri surah al-anfal..so dekat surah al-anfal tu dah ade bismillah...jd, surah at-taubah xpyah bubuh bismillah lg...

Ketiga,
surat at Taubah berdekatan dengan surat al Baqoroh dan mempunyai kesamaan antara keduanya, maka tidak dituliskan basmalah di awal surat
.

--yg ni plak same dengan pendapat kedua..cume surah je berlainan...cume dia bkn sambungan dari surah sebelumnya cume surah taubah ni similiar dgn surah al baqarah...

Keempat, pendapat yang mengatakan bahwa ketika dilakukan kodifikasi mushaf pada zaman kakhalifahan Ustman r.a, terdapat perbedaan pendapat antara para penulis mushaf, apakah surah at-Taubah dan al-Anfal merupakan satu surah atau dua surah yang berbeda? Untuk mengambil jalan tengah dari dua pendapat tersebut, maka ditetapkan bahwa surah at-Taubah dan al-Anfal adalah dua surah dengan tanpa menuliskan basmallah di awal
surat
at-Taubah.

-- ni same dgn pendapat ke dua...

Kelima, diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas, ketika ditanya oleh Ali bin Abi Thalib kenapa tidak dituliskan basmalah diawal
surat Taubah? Beliau menjawab, "bismillahirrohmanirrohim" mempunyai makna keamanan dan perdamaian, dan surat
at-Taubah turun dalam bayang-bayang pedang ketika perang Tabuk, dimana tidak ada situasi aman pada saat itu. Basmallah itu sendiri menyiratkan makna rahmat kasih sayang, sedangkan surah at-Taubah banyak berisi kecaman dan sanggahan terhadap sikap orang-orang munafiq dan orang kafir, maka tidak ada rahmat bagi mereka.

--ni lebih kurang dengan pendapat pertama...cume ditambah...surah at-taubah ni Allah saw mencela and marah dengan perlakuan orang2 munafiq dan kafir...so Allah x utuskan surah ni dengan bimillah sbb xnak memberi rahmatpada orang2 kafir... [makna bismillah kan dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha penyayang..]

Keenam, Ada juga riwayat yang menyatakan bahwa malaikat Jibril tidak menyertakan basmalah ketika menurunkan surah at-Taubah.

ni antara ape yg aku dapat la...so ape pun yang kiter ikut dan percaya...saya hanya nak berkongsi je disini...sambil2 blog ni... tulis something yg berilmu pon best..lagi2 ilmu agama ni..blh la kiter ingat mengingati...

Suhana: salam mas...akak bc blog mas...atas izinNYA akak nk respon yg surah taubah tu diturunkan dlm keadaan Allah marah....klu salah betulkan k

-- ni ape yang akk su bg...aku update..heheh

-END-

5 comments:

Mask-roll said...

wan aimi ckp...

surah tu cam allah marah n mencela...n bismillah adalah ayat yg lembut..so cam tak sesuai..
bila kita baca surah ni kita kena rasa takut n bertaubat..


yeke?? komen lagi kalo sesape ade jwpn...

Faryza said...

Terima kasih atas kesudian anda berkongsi ilmu....ilmu aku tak tinggi sangat bab2 ni..aduh malu nk bgtau..excited gak nk tau ape sebab2 nye lagi...**waiting**

Mask-roll said...

samelah kiter...kongsi2 je.. islamic mood today..hope smp biler...wakakak

Huda @ NuraNa said...

Hasil discussion dgn abah aku...erm, sama cam dlm post ko. surah ni mengingatkan org2 mukmin supaya memerangi habis-habisan org2 musyrikin. maka sbb itu tak dimulakan dgn bismillah yg mana kita tau bismillah tu menunjukkan kasih sayang Allah SWT(cam berlawananla). "dgn nama Allah yg maha pemurah lg maha pengasih"

--gitula kut, tp kut ade org yg lg paham dari kite :)

Mask-roll said...

thanks huda...samelah..weekend haritu dah tanye ayah aku..dia bg jwpn same...heheeh. x slh la ape yg aku dpt dr internet ni kan..hehehe ilmu ade di mana-mana..internet not always negative...:)